Pracownie
W ramach terapii zajęciowej w ŚDS codziennie działają cztery pracownie: pracownia plastyczna, gospodarstwa domowego, komputerowa, sportu i rekreacji.
Pracownia plastyczna
W pracowni plastycznej uczestnicy wykonują wiele prac plastycznych, które ozdabiają wnętrze ośrodka, część prac bierze udział w konkursach i wystawach (np. prace plastyczne wykonywane corocznie na konkursy „Cała Polska czyta dzieciom”, „Człowiek wolny od nałogów”, itp.).
Zajęcia realizowane w ramach pracowni plastycznej to: wykorzystanie różnych technik plastycznych, odwzorowywanie , szkicowanie, rysowanie, malowanie kredkami, farbami, flamastrami, wyklejanie z papieru, bibuły, krepiny, sznurka, lepienie z plasteliny, gliny, modeliny, wykonywanie dekoracji okolicznościowych i aktualnych gazetek, robienie ozdób świątecznych i stroików, robienie dekoracji okolicznościowych dla potrzeb innych jednostek z terenu gminy Tomaszów Lubelski (szkoły, GOK, Urząd Gminy).
W ramach tej pracowni prowadzone są także zajęcia teatralno – muzyczne (nauka inscenizacji i skeczów, nauka recytacji, nauka śpiewu z podkładem muzycznym i bez, nauka prostej gry na instrumentach, nauka obsługi sprzętu RTV, słuchanie muzyki, wyrażanie przeżyć odpowiednio dostosowaną muzyką, kształtowanie umiejętności wyrażania muzyki ruchem, nauka piosenek i tekstów literackich, nauka kroków tanecznych w rytm muzyki i tańca, udział w przeglądach śpiewu, udział w konkursach plastycznych).
Prowadzone są również zajęcia z krawiectwa (tj.: szycie, nauka ściegów, wyszywanie, haftowanie, cerowanie, szydełkowanie, obsługa maszyny do szycia).
W pracowni plastycznej znajduje się stół warsztatowy, uczestnicy wykonują rzeźby w drewnie. Uczestnicy w miarę swoich możliwości uczą się wyszywania ( kilka bieżników wykonanych przez naszą uczestniczkę zdobi stoliki w naszym ośrodku), haftowania, cerowania, szycia i prostych ściegów. Niektórzy uczestnicy próbują swoich sił w obsłudze maszyny do szycia.
Poprzez zajęcia plastyczne uczestnicy doskonalą umiejętności manualne, rozwijają twórcze myślenie, wyrabiają poczucie estetyki i piękna, uczą się różnych technik plastycznych, odwzorowują, szkicują, odbijają itp. Poprzez swoje prace wyrażają ekspresję świata własnych przeżyć, która pozwala nam ich lepiej poznać i zrozumieć.
Pracownia ta jest bardzo lubiana i licznie odwiedzana, są tacy, którzy przebywają w niej codziennie. Bardziej uzdolnieni rysują, malują, śpiewają, recytują, przedstawiają itp. a mniej uzdolnieni pomagają, asystują, przyglądają się, słuchają.
Od początku roku utworzony został zespół śpiewaczy, który nosi nazwę „Pozytywni”. W pracowni tej panuje bardzo miła atmosfera, widoczna jest wzajemna pomoc i współpraca.
Pracownia gospodarstwa domowego
W pracowni gospodarstwa domowego treningiem kulinarnym objęci są wszyscy użytkownicy domu. Podczas tygodniowych dyżurów mają możliwość doskonalenia się w zakresie: przygotowywania codziennych posiłków, obsługi kulinarnej na uroczystościach świątecznych, nauki przyrządzania różnych potraw, estetyki nakrywania i podawania do stołu.
W pracowni gospodarstwa domowego realizowano cele związane z umiejętnościami dbania o czystość i porządek otoczenia, higienicznego i estetycznego przygotowywania posiłków. Szczególny nacisk położono na trening budżetowy (kupowanie potrzebnych produktów do planowanych jadłospisów, planowanie wydatków oraz zastosowanie pieniądza), a także na racjonalne sposoby odżywiania się.
Uczestnicy korzystają ze sprzętu AGD poznając jego budowę, urządzeń kuchennych, a także zasady posługiwania się nimi (m.in. kuchenka, piekarnik, robot kuchenny, zmywarka, mikser, mikrofalówka, lodówka ). Terapeuci przywiązują dużą uwagę na estetykę spożywania posiłków a w szczególności na mycie rąk przed posiłkiem, powolne jedzenie, pozostawienie porządku po spożytym posiłku.
Przy ośrodku uprawiany jest ogród warzywno – owocowy, z którego płody wykorzystywane są do przyrządzania posiłków. Uczestnicy uczą się, w jaki sposób należy przechowywać nadmiar owoców i warzyw (część owoców i warzyw jest przechowywana w zamrażarce a reszta jest przetwarzana na weki: dżemy, kompoty, sałatki, leczo, itp.)
Pracownia gospodarstwa domowego jest lubiana. Terapeuta musi zachęcać niektórych uczestników do pełnienia dyżurów w danym dniu, ale są osoby,
które najchętniej przebywałyby w tej pracowni przez cały rok.
W pracowni tej bardzo duży nacisk kładzie się na naukę takich czynności jak: częste mycie rąk (przed przystąpieniem do pracy, w trakcie wykonywania czynności w pracowni, po wyjściu z toalety), wyrobienie nawyku zakładania odzieży ochronnej (fartucha), a także zwrócenie uwagi na estetykę i czystość odzieży własnej, dbanie o czystość i porządek w pracowni oraz zapoznanie się z asortymentem i zasadami stosowania środków czystości, utrzymywanie w czystości naczyń i urządzeń znajdujących się w pracowni, planowanie posiłków – układanie jadłospisów, planowanie zakupów i wydatków, zapoznanie się z zasadami prawidłowego przechowywania żywności, sprawdzaniem terminów przydatności do spożycia produktów i gotowych wyrobów, nabywanie umiejętności korzystania z przepisów kulinarnych, poznanie zasad racjonalnego odżywiania się, wykonywanie wstępnej obróbki produktów tj. mycie i obieranie jarzyn, owoców, samodzielne przyrządzanie potraw np. zupy, zapiekanki, naleśniki dla wszystkich uczestników, poznawanie technik i organizacji pracy przy wypieku ciast, nauka estetycznego nakrywania do stołu, dekoracji potraw oraz zasad zachowywania się przy stole podczas spożywania posiłków, przygotowywanie posiłków na specjalne okazje (Wigilia, Wielkanoc, Integracyjne Święto Sportu), nabycie i rozwinięcie umiejętności posługiwania się sprzętem AGD: kuchenka gazowa, piekarnik elektryczny, kuchenka mikrofalowa, robot kuchenny, pralka, żelazko, rozwijanie umiejętności wzajemnej współpracy i wzajemnej pomocy.Pracownia komputerowa
Terapia w pracowni komputerowej obejmuje takie czynności pracy na komputerze jak: posługiwanie się myszką, klawiaturą, właściwe uruchamianie komputera, kończenie pracy z danym programem, nauka pisania na komputerze i zapisywania tekstu, nauka rysowania i drukowania, obsługa programów komputerowych: Microsoft Office Word, Exel, Paint, obsługa sprzętów: drukarka, ksero, skaner, posługiwanie się internetem: wyszukiwanie informacji na stronach internetowych z użyciem podstawowych przeglądarek takich jak: google, google chrome, itp., słuchanie muzyki, oglądanie teledysków, gry, czytanie aktualnych wydarzeń z kraju i ze świata. Znalezione w internecie informacje są często wykorzystywane w pozostałych pracowniach na zajęciach, zgrywanie zdjęć, filmików i zapisywanie, tworzenie nowych folderów, wykonywanie kartek okolicznościowych (dyplomy, podziękowania, zaproszenia).
Uczestnicy mają stały dostęp do internetu, w pracowni są 4 stanowiska komputerowe dla uczestników oraz jedno dla terapeuty, dwie drukarki, ksero.
Uczą się oni wielu pożytecznych rzeczy, spędzają czas zarówno na nauce, jak i rozrywce. Sami umieją włączać płyty z muzyką, filmami, niektórzy proszą o pomoc terapeutę, jeśli czegoś nie wiedzą. Uczą się także nagrywania płyt CD i DVD, robią zaproszenia, wizytówki, kartki urodzinowe.
Pod okiem terapeuty wykonują wiele ćwiczeń, np. pisanie na czas, sprawdzenie zdobytej wiedzy ( zapisanie napisanego tekstu w folderze, wydrukowanie). Napisane teksty często wykorzystuje się do robienia gazetek okolicznościowych. Dzięki zajęciom komputerowym uczestnicy zdobyli nowe umiejętności; potrafią korzystać z poczty e- mail, z portali społecznościowych (facebook, nasza klasa), wyrażają swoje opinie na forach internetowych.
W zajęciach uczestniczą głównie młodsi uczestnicy, natomiast starsi chętnie oglądają filmy, zdjęcia i słuchają muzyki. Podopieczni rozwijają swoje zainteresowania poprzez różne gry logiczne, strategiczne i zręcznościowe.
W pracowni komputerowej realizowano następujące cele: doskonalenie koordynacji wzrokowo - ruchowej, nauka współdziałania w grupie, nauka zdrowej rywalizacji, motywowanie do aktywności poznawczo - ruchowej, ćwiczenia manualne rąk, korygowanie nieprawidłowej postawy podczas pracy przy komputerze, doskonalenie pamięci i zdolności koncentracji, obniżanie napięcia psychofizycznego i emocjonalnego, usprawnianie psychomotoryki, ćwiczenie autoorientacji, orientacji w przestrzeni i koncentracji.Pracownia sportu i rekreacji
Zajęcia sportowe w pracowni sportu i rekreacji dają uczestnikom wiele relaksu i odprężenia, wzmacniają poczucie własnej wartości, integrują osoby z różną niepełnosprawnością oraz rehabilitują u niektórych uczestników dysfunkcje narządów ruchu. W pracowni skupiono się głównie na poprawie sprawności fizycznej (ćwiczenia w granicach możliwości psychofizycznej uczestnika) poprzez indywidualne ćwiczenia ogólno usprawniające, kształtowanie orientacji przestrzennej, ćwiczenia rozciągające, rozluźniające, wzmacniające mięśnie i stawy.
Wszystkie ćwiczenia wykonywane są w granicach możliwości fizycznych uczestnika, stopnia niepełnosprawności oraz wieku.
Przez cały rok w ośrodku, dwa razy w tygodniu prowadzone są zajęcia z trenerem sportowym. Treningi te dają możliwość rozwoju tym uczestnikom, którzy lubią sport i chcą realizować się w tej dziedzinie, osiągając jak najlepsze wyniki (są to zajęcia dla chętnych), zajęcia te dają możliwość udziału w różnych zawodach sportowych na szczeblu gminnym, powiatowym, wojewódzkim i ogólnopolskim. Spotkania treningowe przeprowadza się w takich dziedzinach sportowych jak: lekkoatletyka, podnoszenie ciężarów, piłka nożna i siatkowa, tenis ziemny i stołowy, kometka, biegi i marszobiegi, hokej na trawie, narciarstwo biegowe.
Codziennie natomiast w pracowni sportu i rekreacji prowadzone są zajęcia takie jak: gimnastyka ogólnie usprawniająca, ćwiczenia podnoszące kondycję całego ciała, ćwiczenia równoważne na przyrządach i bez, ćwiczenia z przyborami i bez, ćwiczenia kształtujące (utrzymanie prawidłowej postawy ciała), ćwiczenia korekcyjne (wady postawy ciała), ćwiczenia relaksacyjno – uspokajające, ćwiczenia wzmacniające i podnoszące ogólną sprawność fizyczną, ćwiczenia doskonalące chód, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia indywidualne, w dwójkach, w trójkach i ćwiczenia zespołowe.
Część osób stanowią uczestnicy, których trzeba motywować, zachęcać do uprawiania gimnastyki. Są to przeważnie osoby otyłe. W sali sportu i rekreacji przebywają tylko za namową terapeuty.
Zajęcia sportowe są traktowane, jako zabawa i rozrywka. Uczestnicy korzystają z sali gimnastycznej wyposażonej m.in. w atlas, rower treningowy, bieżnię, materac i stepper, drabinki, ławeczki gimnastyczne. Jest tam również gra piłkarzyki.
Gdy jest pogodny dzień chętnie spacerujemy oraz bierzemy udział w grach zespołowych na świeżym powietrzu (piłka siatkowa, koszykowa, nożna, rzutki, hokej na trawie).
Sala ogólna
Oprócz czterech pracowni w ŚDS znajduje się także sala ogólna. Jest to jakby serce naszego ośrodka. Tutaj spotykają się uczestnicy z różnych grup. Rozmawiają, odpoczywają, grają w gry planszowe, karty, piją kawę, oglądają telewizję, słuchają muzyki. Jest to miejsce ogólnych spotkań, gdzie również robimy przedstawienia, kabarety i imprezy okolicznościowe.
Grządki rabatowe
Przy ośrodku znajdują się również grządki rabatowe. Pracownicy wraz z uczestnikami dbają o ładny wygląd wokół budynku. Wspólnie wysiewają nasiona, pielą kwiaty, rozsadzają je oraz dosadzają nowe rośliny. Prace przy kwiatach sprawiają wiele satysfakcji i zadowolenia oraz przyczyniają się do estetyki wyglądu naszej posesji. Praca na świeżym powietrzu wpływa bardzo pozytywnie na zdrowie psychofizyczne, redukuje stres, uczy odpowiedzialności, dokładności, staranności.
Pracownicy ŚDS ukierunkowują swoje działania na stworzenie rodzinnej atmosfery, poprzez podmiotowe traktowanie każdego uczestnika (dzięki temu uczestnicy podnoszą wiarę we własne siły i wzmacniają poczucie własnej wartości). Nabyte umiejętności pozwalają uczestnikom zdobywać nagrody i wyróżnienia w różnych konkursach oraz medale w zawodach sportowych.
Zajęcia we wszystkich pracowniach dają poczucie osiągnięcia zamierzonego celu. Prace ręczne rozwijają umiejętności manualne, uczą starannego i estetycznego wykonania, poprawiają koordynację wzrokowo-ruchową, ćwiczą koncentrację uwagi na danej czynności. Wszelkie zadania motywują do działania, do podejmowania wysiłku. Praca w grupie pozwala na wytworzenie atmosfery zaufania, szczerości i szacunku.